lördag 5 oktober 2013

Fantastisk svamp-plockning

Vem skulle kunna tro att årets bästa svampplockning skulle ske i Oktober? I Lappland?
Men så är det! Fick chansen att gå på en gammal halvt igenväxt hage, hos grann-frun. Det såg ut som fläckkantarellmarker, men det dök upp mängder av frostvaxing, jag kom hem med tre kilo.
Och så har jag kommit på det bästa tipset för att hitta svamp....man säger till sig själv "nä, nu orkar jag bara inte mer, nu går jag hem". Sen går man två-tre steg, sen hittar man världens svampställe.  Och så upprepar man det fem eller sex gånger. Slutligen går man en bit till och hittar världens fyndighet av fläckkantarell!
Sen går man hem....väldigt nöjd. Och provsteker fläckkantarell, som smakar som vanlig kantarell, högsta svamp-betyg....och steker en ordentlig stekpanna frostvaxing. Jättegod på rostad bröd med lite ost och örtkrydda på toppen!

Slutligen måste jag bara få visa denna, väldigt udda formade unga frostvaxing.....som kanske visar den framtida potensen hos nästa svamp-säsong!


2 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Så roligt att du hittade massor när du givit upp. Här hos mig i södra Dalarna är svampen mumifierad! Går man i en skog kan man se enstaka exemplar, rör man dem så är dom torra som fnöske! Så tråkigt. Nu fick vi lite regn igår så kanske kan det poppa upp några trattisar till nästa helg. Minns när vi var i fjällen och jag hittade fläckkantarell. Var så osäker på arten så jag inte vågade plocka den. Ha en fin söndag

Forsnäs Hemman sa...

Åh, vad tråkigt Paula. Här har vi haft 2 otroligt svamp-fattiga år. Så nu njuter vi extra mycket!