onsdag 1 november 2017

Höstlov? Potatislov? Läslov? Skitskyfflingslov?

Det är lovvecka för sönerna. Jag har hört rykten om att det förr hette "potatislov", för man införde lovet så att barnen kunde hjälpa till vid potatisplockningen. I så fall måste lovet infallit minst 3 veckor tidigare här i Lappland, och jag skulle älska om det fortfarande var fallet för det är en riktigt jobbig arbetsuppgift för oss självhushållare, att ta upp minst 2-3 hundra kilo och ibland uppåt ett ton potatis, för hand. 😁
Ankskit skyfflas!
Numer kallas det "Läslov". Jag har blandade känslor kring det. Är det inte att "läsa" som barnen ägnar hela resten av läsåret till? Kanske finns det andra saker (som hör hemma i ett mer grundat liv) som dom hellre behöver denna vecka, upplevelser dom inte kan få i skolmiljö? 👍Jag läste själv massor när jag var ung, det var inte helt odelat positivt, det var till stor del en verklighetsflykt.

Så vad gör vi här? Tja, skitskyffling, som vanligt. Just nu också lite extra intensivt eftersom denna period är helt perfekt för att skyffla skit. Skörden är klar och det är ännu inte stenfruset hos djuren, så nu ska allt blir så rent som möjligt inför den långa vintern. Sonen hjälper till. Vi har i och för sig läst dagligen denna vecka. Främst håller vi på att avsluta Ogärningsmän, som varit lite långrandig, då det är ett språkbruk från 1800-talet och vi får ta många och långa pauser för att jag ska kunna översätta boken han läser, men vi lär oss mycket om vår Lappländska kulturhistoria. 😏
I brevlådan väntar nästa bok, som jag nog tycker alla unga borde läsa, inte minst i våra tider. Det är "1984" av Orwell och denna ska vi läsa dessutom läsa på originalspråket, engelska.

Läsning i all ära, men jag kan ändå fundera lite på vad av alla dessa erfarenheter han lär sig "mest" av. 😉

Tidigare inlägg om den vardagliga skiten i vårt självhushållningsliv här:
November 2016:Skyffla Skit
Januari 2017: Kaninpluttar i mängd
April 2017: Skitskyffling i Påsktider
September 2017: Vår Dagliga Skit!
Oktober 2017: Getskitskyffling inför vintern.

Inga kommentarer: