tisdag 30 januari 2018

Egen nyponsoppa

Vi gör egen nyponsoppa. Det är ju inte något vi äter dagligdags. Både beroende på en viss brist på egna nypon (buskarna är inte riktigt uppväxta än) och beroende på den ganska stora arbetsinsats som krävs för att göra en fin portion soppa.
MEN vi har en strategi. Vi har "grovsoppa" och "finsoppa". 👍När jag började göra egen nyponsoppa för ca 15 år sedan så var mitt huvudsakliga problem att hitta nypon stora nog som gjorde att det var värt arbetet. Det som gäller är stora, köttiga nypon av de slags rosor som kallas Vresrosor eller Hansarosor. När vi flyttade hit till Forsnäs Hemman ville jag odla upp egna buskar från lokalt frö, det tog ett tag. Ca 6-7 år. Vresrosorna är väldigt invasiva i södra Sverige, rena ogräset. Men här i Lappland så är dom toppen, dom överlever! Man får sköta om dom noggrant de första åren, rent av riktigt "dadda" sig med dom. Men sen, när dom fått fäste, överlever dom, utan vidare skötsel. Och dom ger fantastiska nypon. Våra första buskar börjar nu ge riktigt fin skörd! Och så är dom ju vackra också, vresrosorna! 💗
Att torka nypon här i Lappland är sitt eget lilla bestyr. Vi får oftast frost väldigt tidigt och vid det laget nyponen är mogna att plockas (tidigast sker det sent in i september men oftast i oktober) så är dom helt sönderfrusna och mosiga. Men man kan hantera det här problemet genom att försiktigt dela på de mosiga nyponen och sen torka dom. Se bilden och läs gärna blogginlägget vi skrev år 2013.  http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.se/2013/10/torka-nypon.html
Vi torkar det mesta i pannrummet men använder också vår tork Evermat, en Svensktillverkad trotjänare som hållit över 15 år vid det här laget. 👌
De torkade nyponen förvarar vi i lufttäta plastbackar eller 10-litershinkar med tätslutande lock. Den mindre mängd nypon som jag har uppe i köket för att rensa till vardags har jag i en gammal vacker plåtburk som är någorlunda lufttät. 😍
När det väl är dags att göra själva nyponsoppan så kan man välja två olika tillredningssätt. Man kan nogsamt rensa ut kärnorna och allt "ludd". Jag använder en stor stoppnål och en babytandborste (se bilden). Jag har läst om flera "gammaldags" damer som påstår att detta är helt nödvändigt och att man behöver vara så noggrann, annars "kliar det i  halsen" när man äter en grövre tillredd nyponsoppa.
Men som vanligt kände jag av behovet av att prova själv. Det här är en "fin-nyponsoppa" till vänster där jag noggrant petat ut alla fröer med en stoppnål och borstat bort stickiga hår med en tandborste. Sen har jag lagt nyponen i vatten och dom har fått mjukna och svälla ett dygn. Sen har jag mixat dom och sen passerat i min passersil.  Det blir en mycket slät och fin soppa.
I skålen till höger har jag gjort likadant, med en enda skillnad. Jag lade ner nyponhalvorna i blöt rakt av, med kärnor, fnas och hår och allt. När dom sen hade mjuknat efter ett dygn så gjorde jag som med den andra soppan, mixade och passerade. Man ser att mixern har slagit loss små korn av en del av kärnorna. Färgen på soppan är också något mörkare, troligen på grund av att en del av fnaset och håren har följt med genom passersilen. Men, förutom en lätt korning känsla i munnen så är det ingen fara i övrigt, det kliar inte alls i halsen och den smakar lika gott som "finsoppan". Och det tar betydligt kortare tid att göra. Så till vardags är det faktiskt "grov nyponsoppa" som gäller hos oss. Det duger så bra så!😊

Ett par tips till. Jag kokar alltså inte nyponen. All tillagning förstör näringsämnen, och lite har säkert försämrats av att man torkar nyponen, så jag tycker det är onödigt att förstöra mer genom att också koka dom. Det man får vara beredd på är att det tar längre tid för nyponen att bli så mjuka att dom går att mixa och passera. Men det är så enkelt som att lägga dom i en bunke med vatten på kvällen för att sedan tillaga soppan kvällen efteråt. De familjemedlemmar som vill ha sin soppa varm, värmer jag sen på soppan bara upp till den temperatur dom vill ha. Jag själv äter den kall.
Ett tips till kan vara att ha ganska lite vatten i "soppan", då blir den mer som en pudding med en mycket trevlig konsistens.
Till barn eller som efterrätt kan man söta soppan med lite honung. Om man serverar soppan kall eller bara lätt uppvärmd kan man också använda rå honung för att få den extra nyttig.
Både soppa och pudding går att förvara några dagar i kylen för att t.ex. ha som ett snabbt mellanmål, lättlunch eller efterätt. Med en klick egengjord vaniljglass av våra Lappgetters mjölk, så förvandlas nyponsoppan till en riktigt fin efterrätt. Särskilt om jag lägger ett par timmar på att rensa nyponen väldigt noggrant. 😋
Så hur mycket nyponsoppa äter vi då? Tja, kanske 15-20 måltider om året. Det är inte fy skam för att vara ett högkvalitativt och helt lokalproducerat livsmedel.

Inga kommentarer: