fredag 12 januari 2018

Favoritduken.

När jag och dom närmaste väninnorna träffas brukar vi ibland skämta om hur vi aldrig pratar om "gardiner och sånt rysch pysch". 😜 Det är oftast mer rejäla grejjer som djurhållning, odling och slakt som är på tapeten.
Men för att vara så obekymrad av hemdekor och inredning, så har jag ändå verkligen haft problem med sånt som gardiner och dukar i mitt liv. Jag vill gärna ha duk på matsalsbordet och gardiner eftersom vi inte har några mattor alls i de flesta rum. Och en del textiler bidrar ändå till hemtrevnad och ljuddämpning.
Men jag avskyr moderna tyger. Allt som skriker "maskinvävt" och inte minst mönstertryckta tyger får mig att nästan må fysiskt illa. Värst är gardiner med blomtryck och volanger. Huvva! 😬
Så min stora räddning har varit släktens fina arvegods och mitt intresse av att titta igenom textilhyllorna på second hand-affärer. Där hittar man ofta mycket fina handvävda alster, ibland till och med gjorda av handspunnet garn. 👍 Här är en av mina favoritdukar till vardags. Det är en vacker himmelsblå duk med mönster i vitt och mossgrönt. Den är inte helt fläckfri, med det tolererar jag. Den är ganska så gammal. Vi har fått den av min svärmor som i sin tur fått den av sin mor. Det är troligt att den vävdes av hennes mormor, som var känd som en riktigt duktig väverska. 💗

Inga kommentarer: