onsdag 14 mars 2018

Groddar.

För att få lite extra färskt grönt på vintrarna groddar vi. Det är en slags rutin, som att borsta tänderna. Morgonkaffe och sen det första man gör innan övrigt arbete är att skölja groddburkarna.😁
Jag har bara tre burkar som jag haft i evigheter, vi snackar 1990-tal här. Jag startar om dom på rullande schema och det räcker ungefär för att vi ska kunna äta groddar som sallad ca 2 gånger i veckan. 👍På den här bilden hade jag dessutom klippt topparna av mina förodlade purjolökar, och passade på att smaksätta grodd-salladen lite extra med dom.
Dom vanligaste groddarna vi gör är mungbönor som är den stora favoriten och alfaalfa som inte är lika poppis men bra som variation. Nu under vintern har jag förnyat mig lite och även provat linser (gott) och att ha i rättiksfrö. Det blir mycket gott med lite pepprig smak. 😋
Jag har till och med vågat mig på att göra lite "blandningar" med olika sorter som groddar ungefär lika snabbt. Just mungbönor (50%), linser (30%) och rättika (20%) är en sån blandning som blir jättegod med minimalt arbete. 💗

Jag har också provat rödbetsfrö, som får fina röda groddar, men jag gillar inte riktigt den smaken, jag vet dock att många andra tycker om rödbetornas jordsmak väldigt mycket. Vidare har vi provat att odla ärtskott, så som blivit så populärt nu den senaste vintern i media. Men det ger lite utdelning på rätt mycket jobb. I alla fall här i Lappland där vi har så lite ljus under vintrarna.

Inga kommentarer: