söndag 11 mars 2018

Sönernas gurkodling mest på skoj.

Vi provar något helt nytt i år. Inspirerade av min odlar-kompis Johannes (Farbror Grön) ska vi odla små gurkor inomhus i fönstren. Närodlat så att det förslår! 😇När jag läst hans blogginlägg så skyndade jag mig iväg och köpte första bästa gurkfrön av någon sort som verkar kunna passa att odla i kruka. Det blev Hopeline, som kallas ampelgurka på påsen, men som också sägs kunna funka utmärkt i en vanlig kruka. Vår växer i en självvattnande 8 liters kruka och klättrar på ett hampasnöre och ser ut precis som vilken vanlig småväxt gurka som helst. Jag var noga med att gurksorten skulle vara partenokarp, alltså inte behöva pollineras för att sätta frukt.
Vi sådde alla sex frön i påsen den 24 januari, fem kom upp och igår blommade vår första fönstergurka i äldste sonens fönster!!! Det är ju SÅ roligt att även ganska stora barn blir engagerade i odling. 😍
OCH idag har sonen städat fönsterbrädan (för att gurkan ska "få fint") och även vattnat, fast det inte behövs efter bara en dag och med en självvattnade kruka. 😂 Så gulligt, tycker jag, fast sonen är 19 år. 

Nu ska vi ju inte "ropa hej" förens vi är över bäcken. Men i min värld är det så himla skojigt att vi i familjen kan vara så engagerade allihop (även tonårssönerna) över odling. 💗 Så jag tycker redan detta är bra nog. 👍
Vi räknade till 8 fler gurkämnen förutom den som blommade idag. Fast äldste sonen har "krävt" en hyra av fönstret på minst en tredjedel av de skördade gurkorna. 
"Win-win", tycker jag. 😉

Här är blogginlägget från Farbror Grön som jag läste; 


Uppdatering 22 mars:
Nu har första gurkämnet börjat svälla upp och liknar starten på en riktigt gurka! 
Det är så ruskigt spännande, som om man var odlings-nybörjare igen. 😊 OM det här verkligen kommer funka för oss (observera den 1,5 meter snö man kan se i bakgrunden av fotot) så kommer jag ju alltid försöka få en tidig gurkskörd i fönstren inomhus. Jag kan inte riktigt släppa Farbror Gröns uträkning i blogginlägget, det kan bli 25 gurkor i ett österfönster. Vi har 3 österfönster och 2 västerfönster. Vilken potential för att få tidiga, egenodlade gurkor! 👍 Och vi som nästan helt har slutat köpa gurkor för även ekologiska har ju så dålig kvalitet. 
Hoppas verkligen det här funkar. 💗   

Läs fortsättningen här: http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.se/2018/04/skordar-egen-gurka-i-fonstret.html

Inga kommentarer: