lördag 21 april 2018

Det blommar!

Kanske lapplands första utomhusplantering? Det är fortfarande snö alldeles nedanför den här krukan som vi har vid vår ytterdörr. Under vintern har den varit fyllt med granris och fin mossa. Men NU! 💗
Nu har jag planterat ut årets första blommor. Penséer, såklart. Tack och lov för denna lilla köldtåliga blomma. Ändå kommer jag lyfta in hinken i hallen varje kväll ett tag, tills blommorna har härdats och vid svår frost, för att skona dom lite.
De gula har jag förodlat själv. Satta 24 januari och började blomma för 3 dagar sedan. Ännu ynkliga men kommer ju snabbt bli stora och fina med massor av blommor nu i maj. Dom är av sorten "Sorbet Citrus Mixed". För att få till lite nyanser så köpte jag också en orange planta. Det var ju med viss tillfredsställelse jag noterade att både rotsystemet och bladverket på mina egenodlade var mycket finare. 😊Men snart går det till sig.
Viktigt är dock att båda varianterna är småblommiga. Sådana penseér är mycket tåligare och mer långlivade, det är fullt möjligt att dom här kommer fortsätta blomma ända fram tills senaste hösten. 👍
Som förra årets, se här: http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.se/2017/09/sommarblommor.html


Inga kommentarer: