torsdag 19 april 2018

Lilla Lunchmackan.

Den här härliga tiden på året då mer och mer vi äter kommer från vår egen gård. 😊 Från förra veckan kunde jag börja göra färskost av vår getmjölk igen. Det är enklaste möjliga, bara ostmassa med så lite löpe som möjligt (löpe är jättedyrt och ofta behöver man inte alls lika mycket som det står i recept), och när det runnit av blandar jag den färska ostmassan med goda grejer.
Vanligen nån slags örtsalt och ibland färska örter och grönsaker. Vi gör eget örtsalt också, men just nu är favoriten ett örtsalt med vildkummin som jag fått tag på från min duktiga vän Ritva. 💗 Jättegott!
Den här gången hackade jag i lite paprika, och om så kort tid som bara 9 veckor kan vi kanske använda egen paprika från växthuset. På toppen vår egen fönstergurka, och i det här fallet är det inte alls bara dekoration utan verkligen smaskigt pålägg! 😋
Riktigt gott mörkt rågbröd köper vi dock nästan alltid. Ibland bakar jag ett hårdbröd som liknar Finncrisp till Husbonden, men annars köper vi. Detta är Malax och om vi verkligen har tur hinner vi få tag på det goda bröd som det tyska paret säljer på parkeringen till Folkets Hus. Dom flyttade hit för att få leva i vackra Lappland för några år sedan och har tagit verklig bagar-kompetens med sig. Vilka bröd dom bakar. SÅ gott!  👌

Inga kommentarer: